Dyrektor Przedszkola Nr 96

kontakt telefoniczny (71 798 68 26) lub e-mailowy: sekretariat.p096@wroclawskaedukacja.pl.

STATUT PRZEDSZKOLA NR 96
POD WESOŁYM SŁONKIEM WE WROCŁAWIU 
– na podstawie art.102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.  Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz.996 z późn. zm.) oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2023 – P96 statut 15.09.23

Przyprowadzanie dzieci do przedszkola:

  1. Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/ opiekunowie prawni.
  2. Dziecko do przedszkola należy przyprowadzić do godziny  8:15. W przypadku konieczności przyprowadzenia dziecka po wyznaczonej godzinie, rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany poinformować przedszkole o późniejszym przybyciu dziecka.
  3. Rodzic/opiekun prawny lub osoba upoważniona zobowiązany jest odprowadzić dziecko do sali dydaktycznej.
  4. Rodzic/opiekun prawny lub osoba upoważniona osobiście powierza dziecko nauczycielowi w sali dydaktycznej. Do tego momentu za bezpieczeństwo dziecka odpowiada osoba przyprowadzająca.
  5. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dziecka od momentu wejścia dziecka do sali.
  6. Rodzice/opiekunowie prawni, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali.
  7. Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe.
  8. Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe np. kaszel, katar, wysypka, wymioty i inne objawy chorobowe.
  9. Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
  10. Nauczyciel ma obowiązek nie wyrazić zgody na wniesienie przez dziecko do przedszkola zabawek lub innych przedmiotów jeżeli według oceny nauczyciela mogącą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia dzieci np. drobne przedmioty, które dziecko może połknąć, włożyć do nosa, zabawki o ostrych krawędziach, zabawki typu miecze, szpady, zabawki militarne.
  11. Rodzice/opiekunowie prawni, którzy przyprowadzają dziecko ubrane w  wartościową biżuterię typu złote/srebrne łańcuszki, kolczyki, bransoletki ponoszą pełną odpowiedzialność w przypadku ich zniszczenia bądź utraty.
  12. Ubiór dziecka  powinien pozwalać dziecku na komfortowe i bezpieczne poruszanie.
  13. Do przedszkola nie wolno przynosić i zostawiać żadnych lekarstw.

Odbieranie dzieci z przedszkola:

  1. Dziecko z Przedszkola odebrać może rodzic/opiekun prawny lub upoważniona przez nich osoba.
  2. Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola ma formę pisemną i zawiera imię, nazwisko, nr dowodu osobistego oraz numer telefonu kontaktowego osoby upoważnionej.
  3. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna mieć przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczycielki okazać go.
  4. Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić zgodność danych upoważnionej osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
  5. Na telefoniczną prośbę rodzica/opiekuna prawnego dziecko może być wydane tylko w przypadku telefonu sprawdzającego do rodzica wykonanego przez pracownika przedszkola i potwierdzającego wcześniejszą informację.
  6. Rodzice/opiekunowie prawni  lub upoważnione pisemnie  przez nich osoby odbierają dziecko   w zadeklarowanym w „oświadczeniu o czasie pobytu dziecka w przedszkolu”.
  7. Przekazanie dziecka pod opiekę rodziców następuje bezpośrednio w sali pobytu dziecka. Dziecko nie może bez opieki poruszać się w budynku przedszkola.
  8. Z chwilą odbioru dziecka z sali całkowitą odpowiedzialność za jego  bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
  9. Rodzic lub inna osoba odbierająca dziecko  odpowiada za przestrzeganie przez dziecko ogólnie przyjętych w przedszkolu zasad mających na celu ochronę przed zniszczeniem i dewastacją sprzętu  i wyposażenia szatni, holu na I piętrze. Dziecko nie może bez zgody nauczyciela korzystać ze sprzętu sportowego, muzycznego i innych przechowywanych  poza salą dydaktyczną.
  10. Nauczyciel  ma obowiązek odmówić wydania dziecka jeżeli ma uzasadnione podejrzenia, że  osoba odbierająca  jest  pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. W takim przypadku po odbiór dziecka wzywane  są  kolejno wskazane w pisemnym upoważnieniu,  osoby mogące zapewnić  pełne bezpieczeństwo powrotu dziecka z przedszkola. Jeżeli jest to niemożliwe personel przedszkola ma prawo wezwać Policję.
  11. Odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się incydentalnie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźne pisemne oświadczenie woli  rodziców lub opiekunów prawnych. W takim przypadku rodzice/opiekunowie prawni ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
  12. W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego wymaga się od rodziców/ opiekunów prawnych aby fakt odebrania był zaakcentowany przez wyraźne pożegnanie u nauczycielki mające je pod opieką.
  13. Rodzice/opiekunowie prawni, którzy odebrali dziecko, w godzinach pracy przedszkola, mogą przebywać w ogrodzie przedszkolnym pod warunkiem przestrzegania zapisów Regulaminu Placu Zabaw. W tym czasie za bezpieczeństwo dziecka odpowiada osoba odbierająca. W przypadku kiedy na podwórku przebywa choć jedna grupa dzieci rodzic zobowiązany jest opuścić ogród przedszkolny wraz z dzieckiem.
  14. Rodzic wraz z dzieckiem jest zobowiązany opuścić plac zabaw niezwłocznie na każdą prośbę nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
  15. Żądanie jednego z rodziców/opiekunów prawnych uniemożliwienia odebrania dziecka przez drugiego rodzica/opiekuna prawnego musi mieć umocowanie w wyroku Sądu Rodzinnego.

 

Procedura wchodzi w życie z dniem 02.09.2019 r.

  1. W przypadku nie odebrania dziecka po upływie pracy przedszkola nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców/opiekunów prawnych o zaistniałym fakcie.
  2. W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/opiekunów prawnych lub osób upoważnionych nauczyciel ma prawo podjąć decyzję o powiadomieniu Policji. Dalsze czynności prowadzi Policja.
  3. Równocześnie z powiadomieniem Policji, nauczyciel powiadamia dyrektora lub wicedyrektora przedszkola.

Procedura wchodzi w życie z dniem 02.09.2019 r.

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie MENiS z dnia 29 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516 ze zm.);
  2. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69);

§ 1

  1. Organizatorem spacerów i wycieczek jest Przedszkole Nr 96 „Pod wesołym słonkiem” we Wrocławiu.
  2. W organizowaniu wycieczek przedszkole może współdziałać z Radą Rodziców, ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, które świadczą pomoc w organizacji wycieczek.
  3. Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być organizowana w ramach zajęć wychowawczo-dydaktycznych i poza nimi.
  4. Działalność ta obejmuje następujące formy:
    • spacery i wycieczki edukacyjne realizowane przez nauczyciela w ramach obowiązującego programu wychowawczo-dydaktycznego lub w celu jego uzupełnienia,
    • wycieczki krajoznawczo – turystyczne nie wymagające szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego.

§ 2

  1. Organizacja wycieczek wynika z planów pracy przedszkola i poszczególnych grup.
  2. Organizacja i program wycieczki oraz spaceru powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci oraz ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej stopnia przygotowania i umiejętności.
  3. Dzieci niepełnosprawne, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, spacerach, a organizatorzy powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

§ 3

  1. Wycieczka musi być prawidłowo przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, norm i zasad obowiązujących podczas wycieczki.
  2. Organizator wycieczki uzyskuje od jednego z rodziców pisemną zgodę na wyjazd uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.

§ 4

  1. Organizator spaceru lub wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.
  2. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek są: kierownik wycieczki i opiekunowie grup. Opieka ta ma charakter ciągły.
  3. Opiekunami w czasie spaceru i wycieczki są: nauczyciele przedszkola, pracownicy obsługi oraz rodzice biorący udział w wycieczce lub spacerze.
  4. Miejscem zbiórki dzieci rozpoczynającym i kończącym wycieczkę jest przedszkole, gdzie dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców.
  5. Opiekun spaceru lub wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z miejsca każdego pobytu, w czasie zwiedzania, dojazdu do punktu docelowego.
  6. W razie wypadku uczestnika wycieczki wszelkie decyzje podejmuje kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
  7. Opiekunowie zobowiązani są do udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu. Jeśli zachodzi taka konieczność kierownik wycieczki wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów.
  8. W razie wypadku uczestnika wycieczki czy spaceru stosuje się przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
  9. Zabrania się prowadzenia wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W przypadku gwałtownego załamania pogody należy wycieczkę, spacer odwołać.
  10. Opiekun na wycieczkę, dłuższy spacer zobowiązany jest zabrać apteczkę pierwszej pomocy.

§ 5

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki spośród nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
  2. Do podstawowych obowiązków kierownika wycieczki należy:
    • opracowanie programu i harmonogramu wycieczki,
    • przedłożenie do zatwierdzenia dyrektorowi w dwóch egzemplarzach: karty wycieczki na co najmniej 3 dni przed planowaną wycieczką oraz listy uczestników w dniu wycieczki,
    • skontrolowanie czy zebrano wszystkie deklaracje i zgody rodziców/opiekunów,
    • zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
    • zapoznanie uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
    • przestrzeganie obowiązku by dzieci wysiadały tylko na parkingach,
    • określenie zadań dla poszczególnych opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu,
    • w chwili wypadku koordynowanie przebiegu akcji ratunkowej do momentu pojawienia się odpowiednich służb,
    • zaopatrzenie w sprawny sprzęt i apteczkę pierwszej pomocy.

§ 6

  1. Na wycieczce organizowanej poza teren przedszkola w obrębie tej samej miejscowości bez korzystania ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą do 15 dzieci.
  2. Na wycieczce organizowanej poza teren przedszkola przy korzystaniu ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą do 10 dzieci.
  3. Do podstawowych obowiązków opiekuna wycieczki należy:
    • sprawowanie opieki nad powierzonymi mu dziećmi,
    • współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
    • przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
    • zapewnienie dzieciom bezpiecznego przejścia z pojazdu, do pojazdu, przy wsiadaniu, przy wysiadaniu,
    • nadzorowanie bezpieczeństwa podczas jazdy – opiekunowie siedzą pojedynczo tak aby każdy z nich mógł swobodnie nadzorować powierzone mu dzieci ,
    • wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
  4. Opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

§ 7

  1. Uczestnikami wycieczek i spacerów są dzieci uczęszczające do przedszkola.
  2. Do podstawowych obowiązków uczestników wycieczki należy:
    • przestrzeganie wcześniej zawartych umów z opiekunami wycieczek, czy spacerów,
    • przestrzeganie zasad zachowania w miejscach publicznych,
    • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, dyscypliny,
    • reagowanie na umówione sygnały.

§ 8

  1. Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki i warunków atmosferycznych.
  2. Wyjście poza teren przedszkola lub wyjazd na wycieczkę wymaga zgody dyrektora przedszkola i musi być odnotowany w dzienniku zajęć przedszkola oraz zeszycie wyjść.

§ 9

  1. Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje Dyrektor Przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną.
  2. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
  1. Gimnastyka korekcyjna – 2 razy w tygodniu (poniedziałek i czwartek).
  2. Religia– 2 razy w tygodniu – realizowana w grupach IV i V (wtorek i piątek).
  3. Zajęcia z logopedą – 1 razy w tygodniu (czwartek 8:00 – 15:00).
  4. Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami karate „Mali Wspaniali” – 1 razy w tygodniu (czwartek).
  5. Rytmika – spotkania z muzyką i tańcem – raz w tygodniu (wtorek).
  6. Język angielski- 2 razy w tygodniu( poniedziałek i czwartek)
GRUPA I „Stokrotki”  3–LATKI 

Nauczyciele prowadzący: Barbara C.
Katarzyna K.
Joanna G.

Poniedziałek 8:00 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Wtorek 8:00 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa  V
Środa 8:00 – 16:00 oddział dyżurujący po południu grupa V
Czwartek 8:00 – 17:00 oddział dyżurujący po południu grupa V
Piątek 7:30 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa V

 

GRUPA II „Mróweczki”  4 – LATKI 

Nauczyciele prowadzący:  Krystyna O.
 Magdalena Z.
Grażyna  B.

Poniedziałek 8:00 – 17:00 oddział dyżurujący po południu grupa V
Wtorek 6:30 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Środa 8:00 – 17:00 oddział dyżurujący po południu grupa V
Czwartek 6:30 – 17:00 oddział dyżurujący po południu grupa V
Piątek 7:00 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa II

 

GRUPA III „Motylki”  4  – 5 LATKI 

Nauczyciele prowadzący: Joanna G.
Patrycja S.

 

Poniedziałek 6:30 – 16:00 oddział dyżurujący po południu grupa II
Wtorek 7:30 – 16:00 oddział dyżurujący po południu grupa IV
Środa 6:30 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Czwartek 6:30 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa I
Piątek 6:30 – 16:00 oddział dyżurujący po południu grupa II

 

GRUPA IV „Rybki” 5 – 6 – LATKI 

Nauczyciele prowadzący: Grażyna B.
Aneta K.

Poniedziałek 8:00 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa II
Wtorek 8:00 – 17:00 oddział dyżurujący po południu grupa IV
Środa 8:00 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa II
Czwartek 7:30 – 16:00 oddział dyżurujący po południu grupa I
Piątek 8:00 – 15:30 oddział dyżurujący po południu grupa II

 

GRUPA V „Słoneczka” 6 – LATKI 

Nauczyciele prowadzący: Iwona L.

Poniedziałek 7:00 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Wtorek 8:00 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Środa 7:30 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa V
Czwartek 8:00 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa I
Piątek 8:00 – 16:30 oddział dyżurujący po południu grupa V

WIZJA PRZEDSZKOLA:
Przedszkole to nasz wspólny dom.

„Źle zbudowany dom można rozebrać i zbudować od nowa, ale źle wychowanego człowieka nie da się wychować drugi raz”.

J.W. Dawid

WIZJA:
Nasze przedszkole jest twórcze, zorientowane na potrzeby dziecka i środowiska, wspierające rozwój młodego człowieka z sukcesem podejmującego wyzwania dynamicznie zmieniającej sie rzeczywistości.

MISJA PRZEDSZKOLA:

  • We wszystkich działaniach kierujemy sie wartościami humanistycznymi oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, za najważniejsze uznając  dobro naszych wychowanków.
  • Wszystkim dzieciom zapewniamy wszechstronny i radosny rozwój w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
  • Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
  • Każdego wychowanka traktujemy indywidualnie realizując edukację podmiotową bazującą na możliwościach i potrzebach dziecka.
  • Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, patriotyzmu, wolności i solidarności społecznej.
  • Dbamy o jak najlepsze przygotowanie wychowanków do przyszłej edukacji szkolnej w oparciu o nowoczesne programy edukacji przedszkolnej i własne programy i projekty.
  • Aktywnie współpracujemy z rodzicami i innymi podmiotami zewnętrznymi wspierającymi przedszkole w rozwoju.
  • Stale badamy i analizujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego – klienta przedszkola.
  • Okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną dokonując oceny jakości pracy przedszkola w różnych obszarach jego funkcjonowania, a wnioski z ewaluacji wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności placówki.

MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące edukację przedszkolną w Przedszkolu nr 96 „Pod wesołym słonkiem” aktywnie funkcjonuje w środowisku społecznym prezentując otwartą postawę, podejmuje nowe wyzwania nie obawiając się niepowodzeń.

1. Jest:

  • radosne i wierzy we własne możliwości,
  • twórcze i samodzielne,
  • uczciwe i prawdomówne,
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • empatyczne i tolerancyjne,
  • życzliwe i otwarte w stosunku do ludzi i przyrody,
  • świadome zagrożeń.

2. Wykazuje:

  • aktywność w odkrywaniu i poznawaniu,
  • motywację do uczenia się,
  • dociekliwość i wytrwałość w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania,
  • umiejętność, uważnego słuchania, logicznego myślenia, przyswajania nowych pojęć, korzystania z posiadanych wiadomości,
  • umiejętność koncentracji,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
  • troskę o własne zdrowie i środowisko naturalne.

3. Posiada:

  • zdolność do obdarzania innych uwagą i komunikowania sie z innymi,
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
  • podstawową wiedzę o świecie
  • pozytywny obraz własnej osoby i poczucie własnej wartości,
  • umiejętność kontrolowania swoich emocji i radzenia sobie w nowych, trudnych sytuacjach,
  • umiejętność nawiązywania poprawnych relacji z ludźmi i rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu,
  • poczucie przynależności narodowej

4. Potrafi:

  • cieszyć sie z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
  • manifestować swoją odrębność respektując prawa innych,
  • przeżywać radość odkrywania i dostrzegać efekty swoich działań,
  • dokonywać wyborów i samodzielnie podejmować decyzję,
  • odróżnić dobro od zła,
  • prezentować w zrozumiały sposób swoje opinie i przemyślenia,

5. Rozumie, zna:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych  ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, etycznego postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego narodu i regionu oraz symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska naturalnego (prezentuje postawę proekologiczną),
  • normy życia społecznego i przestrzega ich.

6. Nie obawia się:

  • występować publicznie,
  • chwalić się swoimi pomysłami i osiągnięciami,
  • wykazywać inicjatywę w działaniu,
  •  niepowodzeń i porażki,
  • wyrażać swoich uczuć.

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola obejmuje następujące obszary pracy:

  • Działalność, dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza.
  • Procesy służące wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami oraz rozwijaniu uzdolnień dzieci.
  • Procesy służące realizacji „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego”.
  • Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
  • Rozwój zawodowy i współpraca nauczycieli.
  • Baza Przedszkola.

 


OBSZAR
Działalność, dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza.
CELE
Przedszkole stwarza warunki do nieskrępowanego rozwoju dziecka w każdej sferze jego aktywności. W procesie dydaktycznym wykorzystuje naturalną aktywność dziecka, motywuje do samodzielnego działania.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele wykorzystują aktywizujące metody pracy, indywidualizują proces dydaktyczny. Planują pracę uwzględniając zainteresowania dzieci. Baza przedszkola zapewnia realizację zadań. Rodzice aktywnie uczestniczą w działaniach nauczycieli.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Dzieci wyposażone są w wiadomości i umiejętności określone „Podstawą programową wychowania przedszkolnego”, będące bazą do dalszego rozwoju dziecka. Dzieci prezentują otwarta postawę, podejmują nowe wyzwania nie obawiając się niepowodzeń.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Hospitacje
  • Zajęcia otwarte i koleżeńskie
  • Scenariusze zajęć
  • Plany pracy
  • Dzienniki zajęć
  • Prace dzieci
  • Wnioski z obserwacji
  • Diagnoza umiejętności i wiadomości dzieci
  • Wywiad z nauczycielami
  • Ankieta dla rodziców

OBSZAR
Działalność, dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza.
CELE
Przedszkole rozwija umiejętności społeczne dzieci niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi. Sprzyja rozwijaniu samodzielności. Zapewnia poczucie bezpieczeństwa. System wychowawczy buduje w dziecku poczucie własnej wartości.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele organizują sytuacje edukacyjne sprzyjające rozwijaniu właściwych postaw społecznych. Wypracowują wspólnie z dziećmi „kodeksy zachowań” i konsekwentnie ich przestrzegają. Inspirują dzieci do podejmowania samodzielnych działań. Rodzice współtworzą „System wychowawczy Przedszkola’’, są partnerami w działaniach wychowawczych i opiekuńczych przedszkola.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Dziecko samodzielnie i aktywnie funkcjonuje w środowisku społecznym, przestrzega norm społecznych. Stara się kontrolować emocje i radzić sobie w nowych i trudnych sytuacjach. Manifestuje swoją odrębność respektując prawa innych.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Hospitacje
  • Zajęcia otwarte i koleżeńskie
  • Scenariusze zajęć
  • Plany pracy
  • Dzienniki zajęć
  • Prace dzieci
  • Obserwacje zachowań dzieci
  • Ankieta dla rodziców
  • Protokoły Rad Pedagogicznych
  • Podsumowania pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli

OBSZAR
Procesy służące wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami oraz rozwijaniu uzdolnień dzieci.
CELE
Przedszkole prowadzi działania mające na celu diagnozowanie potrzeb edukacyjno-wychowawczych dzieci. Organizuje pracę z dziećmi wymagającymi wsparcia w różnych obszarach rozwoju. Rozwija uzdolnienia i zainteresowania dzieci.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele monitorują rozwój dzieci. Rozpoznają potrzeby edukacyjne i wychowawcze dzieci. Planują i realizują pracę kompensacyjno-wyrównawczą z dziećmi. Stwarzają sytuacje edukacyjne służące rozwijaniu uzdolnień dzieci. Prowadzą pracę indywidualną z dzieckiem zdolnym. Organizują spotkania informacyjne dla rodziców. Umożliwiają dzieciom prezentowanie swoich uzdolnień przed rodzicami i w środowisku.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Dziecko otrzymuje wsparcie nauczyciela w pokonywaniu trudności edukacyjnych i wychowawczych. Przeżywa radość i satysfakcję z osiągniętego sukcesu, buduje wiarę we własne możliwości. Dziecko realizuje swoje zainteresowania i rozwija uzdolnienia. Rodzice są partnerami nauczyciela w działaniach na rzecz rozwoju dziecka.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Karty obserwacji – wnioski z obserwacji. Diagnoza.
  • Plany pracy kompensacyjno-wyrównawczej.
  • Dzienniki zajęć.
  • Plany współpracy z rodzicami.
  • Dyplomy, podziękowania.
  • Hospitacje uroczystości przedszkolnych.
  • Ankieta dla rodziców.

 


OBSZAR
Procesy służące realizacji „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego”.
CELE
Przedszkole realizuje programy zgodne z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego”. Analizuje i modyfikuje ofertę edukacyjną uwzględniając potrzeby dzieci.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele pracują w oparciu o programy umożliwiające realizację Podstawy programowej wychowania przedszkolnego modyfikują je biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby dzieci. Wzbogacają ofertę zajęć rozwijając nowe zainteresowania dzieci. Uwzględniając potrzeby dzieci konstruują programy własne, proponując nowatorskie rozwiązania. Współdziałają ze sobą promując przykłady dobrej praktyki. Wspierają się w działaniach dydaktyczno–wychowawczych.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Dziecko zdobywa umiejętności i wiadomości określone „Podstawą programową wychowania przedszkolnego”. Odkrywa nowe interesujące dziedziny, aktywnie je poznaje. Dziecko jest badaczem otaczającej rzeczywistości. Przeżywa radość odkrywania i dostrzega efekty swoich działań. Nauczyciele wykorzystują w pracy pozytywne doświadczenia koleżanek, współtworzą i realizują koncepcję pracy przedszkola.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci.
  • Koncepcja pracy przedszkola. Programy wychowania przedszkolnego.
  • Plany pracy grup.
  • Programy własne.
  • Projekty innowacyjnych działań.
  • Dzienniki zajęć, scenariusze zajęć, scenariusze realizowanych projektów.

 


OBSZAR
Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
CELE
Przedszkole współpracuje z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym   wzbogacając  ofertę wychowawczą i edukacyjną. Promuje w środowisku własne działania oraz wartość wychowania przedszkolnego.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele inicjują i organizują wspólne działania z instytucjami w środowisku lokalnym, pozyskując sprzymierzeńców do własnych działań na rzecz rozwoju dzieci. Opracowują strategię współpracy uwzględniając możliwości, potrzeby i oczekiwania środowiska. Nauczyciele pozyskują informację o losach absolwentów. Nauczyciele inspirują rodziców do podejmowania współpracy z przedszkolem. Uwzględniają ich opinie w pracy z dziećmi.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Współpraca ze środowiskiem lokalnym służy rozwojowi dziecka. Przedszkole wykorzystuje informacje o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowania Przedszkole postrzegane jest w środowisku jako partner we wspólnych działaniach. Rodzice mają świadomość wartości wychowania przedszkolnego jako pierwszego etapu edukacyjnego. Mają poczucie wpływu na proces edukacyjny i wychowawczy.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Sprawozdania z pracy wychowawczej i dydaktycznej.
  • Ankieta dla rodziców.
  • Kwestionariusz wywiadu z nauczycielem szkoły.
  • Księga gości.

OBSZAR
Rozwój zawodowy i współpraca nauczycieli
CELE
Przedszkole motywuje nauczycieli do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Kreuje wizerunek nauczyciela o wysokich walorach moralnych i etycznych. Współpraca nauczycieli służy podnoszeniu poziomu procesu wychowawczo – edukacyjnego.
SPOSÓB REALIZACJI
Nauczyciele opracowują plan doskonalenia zawodowego w oparciu o koncepcję pracy przedszkola, wnioski z nadzoru pedagogicznego i analizę potrzeb. Wykorzystują zdobytą wiedzę i kompetencje w pracy z dziećmi. Dzielą się nią z zespołem nauczycielskim wzajemnie motywując do efektywniejszej pracy. Wspólnie analizują efekty  pracy dydaktyczno – wychowawczej. Dzielą się doświadczeniem i doskonalą metody współpracy.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
W placówce funkcjonuje WDN. Doskonalenie zawodowe nauczycieli służy podnoszeniu jakości pracy przedszkola. Wnioski z analizy pracy nauczycieli są podstawą do planowania i modyfikowania procesu dydaktyczno – wychowawczego. Nauczyciele wspólnie wypracowują strategie pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach. Współpraca nauczycieli tworzy klimat sprzyjający twórczym pomysłom i kreatywności całego środowiska przedszkolnego.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Plan WDN
  • Sprawozdania nauczycieli
  • Protokoły Rad Pedagogicznych
  • Ankieta dla pracowników Przedszkola

 


OBSZAR
Baza Przedszkola
CELE
Baza przedszkola jest wzbogacana planowo uwzględniając potrzeby dzieci i nauczycieli.
SPOSÓB REALIZACJI
Dyrektor i Rada Pedagogiczna tworzy plan rozwoju bazy placówki w oparciu o Koncepcje pracy przedszkola i realizowane programy dydaktyczno–wychowawcze. Pozyskiwane są środki finansowe umożliwiające wzbogacanie bazy dydaktycznej placówki.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Baza placówki jest stale wzbogacana. Stwarza warunki do efektywnej realizacji zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych. Rozwój bazy umożliwia poszerzanie oferty edukacyjnej i wychowawczej przedszkola. Baza przedszkola stanowi zaplecze pozwalające nauczycielowi na rozwijanie kreatywności i twórczości dziecka.
NARZĘDZIA EWALUACJI
  • Przeglądy sal dydaktycznych, biblioteki, ogrodu przedszkolnego.
  • Rozmowy z nauczycielami.
  • Sprawozdania z realizacji dofinansowań do realizowanych programów.

Koncepcję pracy przedszkola opracowano na podstawie „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego” (Dz. U. z dnia 15.01.2009 Nr 4 poz. 17 ze zm.). Jest dokumentem określającym podstawowe standardy pracy placówki. Integralną częścią Koncepcji są Roczne Plany Pracy Przedszkola, Kalendarz Imprez i Uroczystości Przedszkolnych oraz Plan WDN precyzujące obszary i zadania służące realizacji Koncepcji.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:

Celem wychowania przedszkolnego w obszarze profilaktyki jest organizowanie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie dbałości o zdrowie, bezpieczeństwo własne  i innych w różnych sytuacjach, rozwijanie sprawności fizycznej, która w dużym stopniu determinuje stan zdrowia dziecka. Program  profilaktyki Przedszkola nr 96 jest dokumentem, który zawiera określone powyżej cele, porządkuje  i wyznacza kierunki pracy w zakresie organizowania warunków umożliwiających nabywanie przez dzieci pożądanych postaw i zachowań w obliczu zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa. Wdrażanie programu wymaga uwzględnienia oddziaływań profilaktycznych w środowisku rodzinnym w celu osiągnięcia skuteczności w utrwalaniu wzorców zdrowego i bezpiecznego stylu życia.

CELE OGÓLNE PROGRAMU

Tworzenie warunków sprzyjających:

  • Nabywaniu wiedzy o obowiązujących zasadach bezpiecznego zachowania się w przedszkolu i w domu oraz świadomego ich przestrzegania.
  • Nabywaniu wiedzy i świadomemu przestrzeganiu zasad bezpiecznego poruszania się na drodze.
  • Kształtowaniu nawyków higienicznych warunkujących zdrowie.
  • Rozwijaniu nawyków zdrowego odżywiania się.
  • Spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.

Zagadnienia w programie profilaktyki:

  • Bezpieczna zabawa w przedszkolu.
  • Bezpieczne zachowania w domu.
  • Bezpieczeństwo na drodze.
  • Higiena osobista, otoczenia oraz zapobieganie chorobom.
  • Zdrowe odżywianie.
  • Aktywny styl życia.

METODY PRACY

W realizacji programu wykorzystywane będą różnorodne metody, przede wszystkim metody aktywne, aby umożliwić dzieciom doświadczanie i przeżywanie tego, co jest przedmiotem zajęć. W trakcie rozmaitych zabaw inicjowane będą sytuacje edukacyjne, które w naturalny sposób pozwolą wykorzystywać dziecięcą twórczą ekspresję: np. drama, techniki twórczego myślenia czy np. różne techniki plastyczne.

Formy współpracy ze środowiskiem rodzinnym w zakresie realizacji programu profilaktyki przedszkola.
Prezentowanie celów programu oraz zamierzeń wychowawczo–dydaktycznych umożliwiających osiągnięcie celów będzie realizowane poprzez:

  • przekaz nauczycieli podczas zebrań grupowych;
  • umieszczanie zamierzeń miesięcznych na grupowej tablicy ogłoszeń;
  • organizację zajęć otwartych dla rodziców;
  • przekaz sposobów pracy, osiągnięć dzieci na stronie internetowej przedszkola.

EWALUACJA

Skuteczność oddziaływania na świadomość, umiejętności dzieci w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia wymaga poddawania jej działaniom ewaluacyjnym. Odpowiedzi na temat efektywności założeń programu będzie można uzyskać przede wszystkim poprzez:

  • obserwacje zachowań dzieci w różnych sytuacjach, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji naturalnych, dotyczących np. przestrzegania wszelkich zasad bezpieczeństwa, zdrowego odżywiania, preferowanych form wypoczynku itd.
  • rozmowy z dziećmi i rodzicami.

Z uwagi na to, że środowisko przedszkolne nie jest w stanie w pełni wypracować zachowań profilaktycznych u dzieci, w podejmowanych działaniach konieczny jest udział środowiska rodzinnego, wypracowanie jednolitej płaszczyzny oddziaływania na zachowania i postawy dzieci.


REALIZACJA PROGRAMU PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA
NR 96 „POD WESOŁYM SŁONKIEM”

Zagadnienie 1: Bezpieczna zabawa w  przedszkolu

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw w przedszkolu.
  • Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
  • Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
  • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.
  • Uświadomienie dzieciom, że agresja i  przemoc fizyczna jest złem i nie służy  rozwiązywaniu konfliktów.
ZADANIA:
  • Prowadzenie zabaw i zajęć uczących dzieci zasad bezpiecznej, wspólnej zabawy.
  • Ustalenie wspólnie z dziećmi kodeksu niebezpiecznych zachowań, których nie wolno prezentować w przedszkolu.
  • Prowadzenie rozmów z dziećmi na temat sposobów rozwiązywania konfliktów.
  • Stosowanie dramy jako metody uczącej dzieci panowania nad emocjami.
  • Prowokowanie dyskusji wśród dzieci na temat podstawowych powinności moralnych, tj. życzliwości, tolerancji, rozumienia potrzeb innych, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • zna zasady bezpiecznej, wspólnej zabawy,
  • rozumie, że zachowania typu: wyrywanie zabawek, popychanie, sypanie piaskiem mogą zagrażać bezpieczeństwu własnemu i innych.
  • potrafi korzystać z zabawek, sprzętu, narzędzi zgodnie z zasadami ich użytkowania,
  • rozumie konieczność reagowania na sygnały, polecenia nauczyciela, których celem jest przeciwdziałanie ewentualnym zagrożeniom,
  • rozumie konieczność ograniczania niekontrolowanej aktywności ruchowej w sali ze względu na bezpieczeństwo własne i innych,
  • nie zbiera nieznanych owoców i roślin podczas zabaw w ogrodzie, spacerów, wycieczek,
  • zna wybrane prawa dziecka,
  • rozumie potrzeby, uczucia innych,
  • zna różne sposoby na pokonywanie złości,
  • umie reagować na przejawy agresji,
  • rozumie zasadność mówienia umiarkowanym głosem,
  • rozumie konieczność organizowania zabaw w miejscach do tego przeznaczonych,
  • rozumie zagrożenia wynikające z zabaw np. stłuczonym szkłem, brudnymi odpadami, itp.,
  • sygnalizuje poczucie zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych,
  • rozumie potrzebę odpoczynku i relaksu.

Zagadnienie 2: Bezpieczne zachowania w domu

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
  • Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
ZADANIA:
  • Prowadzenie zabaw i zajęć uświadamiających dzieciom zagrożenia w codziennym życiu.
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych uczących dzieci właściwego reagowania i zachowania w sytuacji zagrożenia.
  • Organizowanie spotkań z przedstawicielami służb, które mogą pomóc w zagrożeniu.
  • Prowadzenie zabaw i zajęć uświadamiających dzieciom zagrożenia podczas pobytu na wakacjach letnich i zimowych.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • zna zagrożenia wynikające z zbaw zapałkami, środkami chemicznymi,
  • rozumie zakaz samodzielnego zażywania leków oraz konsekwencje jego łamania,
  • przestrzega zakazu samodzielnego użytkowania urządzeń elektrycznych, mechanicznych, zna konsekwencje jego łamania,
  • wie, jak się zachować w przypadku różnych zagrożeń np. ataku psa, pożaru, itp., zna numery alarmowe do służb udzielających pomocy,
  • wie, że nie wolno kąpać się w zbiornikach wodnych bez nadzoru dorosłych, zna konsekwencje nieprzestrzegania tego zakazu,
  • ma świadomość, że nie wszyscy dorośli mają dobre intencje, min. przestrzega zakazu wpuszczania obcych osób do domu.

Zagadnienie 3: Bezpieczeństwo na drodze

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Wdrażanie do właściwego zachowania się w ruchu drogowym, uświadomienie, że pieszy jest również uczestnikiem ruchu drogowego.
  • Zapoznanie z nazwami i znaczeniem niektórych znaków drogowych.
  • Wdrażanie do zachowania szczególnej ostrożności w środkach lokomocji i na przystankach.
ZADANIA:
  • Prowadzenie zajęć na terenie przedszkola i poza jego terenem pozwalającym dzieciom poznać zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, poruszania się po chodniku, poboczu.
  • Spotkanie z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego, poznanie roli, jaką pełnią policjanci w ruchu drogowym.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • ma świadomość, że wolno mu się poruszać po drodze tylko pod opieką dorosłych,
  • zna zasady przechodzenia przez jezdnię oraz stosuje się do sygnalizacji świetlnej.
  • rozumie znaczenie i konieczność stosowania elementów odblaskowych,
  • zna wybrane znaki drogowe, rozumie ich symbolikę i funkcję (ostrzeganie, zakazywanie, informowanie),
  • wie, do kogo zwrócić się o pomoc w trudnych sytuacjach,
  • umie bezpiecznie i kulturalnie zachować się w środkach komunikacji publicznej, ustępuje miejsca osobom starszym i niepełnosprawnym, rozumie konieczność bezpiecznego zachowania się na przystankach,
  • zna numery alarmowe,
  • potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności.

Zagadnienie 4: Higiena osobista  i otoczenia oraz zapobieganie chorobom

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Wdrażanie do przestrzegania i utrwalania nawyków higienicznych.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad dbałości o ład i czystość w najbliższym otoczeniu.
ZADANIA:
  • Prowadzenie zajęć i zabaw kształtujących nawyki dotyczące higieny osobistej.
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych pozwalających dziecku zorientować się w zagrożeniach płynących ze środowiska. Włączanie w proces edukacyjny partnerów np. lekarza stomatologa, lekarza pediatrę, policjanta, strażaka, itp.
  • Rozmowy z dziećmi na temat znaczenia ładu i porządku w najbliższym otoczenia.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • dba o własny wygląd,
  • we właściwy sposób myje ręce i zęby,
  • samodzielnie posługuje się chusteczką do nosa i grzebieniem,
  • dba o czystość ciała i ubrania,
  • rozumie zagrożenia dla zdrowia wynikające z braku dbałości o higienę,
  • zna sposoby przeciwdziałania zarażaniu się chorobami, zasłania usta podczas kaszlu, nos podczas kichania,
  • myje ręce po skorzystaniu z toalety, przed posiłkami, po powrocie z podwórka,
  • myje owoce i warzywa przed spożyciem,
  • zna ewentualne zagrożenia wynikające z picia wody bezpośrednio z kranu,
  • rozumie potrzebę kontrolowania i leczenia zębów,
  • rozumie potrzebę stosowania szczepień, poddawania się zaleceniom lekarzy,
  • zgłasza dorosłym dolegliwości odczuwane przez siebie lub zauważone u innych,
  • dba o wygląd otoczenia, np. porządek w przydzielonej szafce, w sali po zakończeniu zajęć, zabaw,
  • dba o estetykę stołu podczas spożywania posiłków.

Zagadnienie 5: Zdrowe odżywianie

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Uświadomienie dzieciom znaczenia odżywiania dla zdrowia człowieka.
  • Wyrabianie u dzieci nawyku spożywania zdrowych potraw, sięgania po zdrowe przekąski.
ZADANIA:
  • Cykl zajęć dydaktycznych wprowadzających dzieci w zagadnienia związane ze zdrowym odżywianiem. Zajęcia poza przedszkolem np. w bibliotece, sklepie warzywniczym, w ogrodzie działkowym.
  • Realizacja projektów związanych z prowadzeniem przez dzieci hodowli kiełków, ziół i wiosennych warzyw (rzeżuchy, szczypiorku, natki pietruszki, itp.). Komponowanie przez dzieci zdrowych przekąsek z wyhodowanych ziół, owoców, warzyw.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • zna produkty spożywcze wpływające na utrzymanie organizmu w stanie zdrowia,
  • zna pojęcie witamin i wie, w jakich produktach się znajdują,
  • stara się pokonać uprzedzenia do potraw istotnych dla zdrowia,
  • potrafi komponować zdrowe posiłki i aktywnie uczestniczyć w ich przygotowaniu,
  • rozumie konieczność ograniczania spożycia niektórych produktów (np. słodyczy, chipsów, coca- coli) z powodu możliwości narażenia się na choroby, tj.: otyłość, cukrzyce, itp.,
  • rozumie, że pewne produkty mogą wywoływać alergie u niektórych osób, pomimo, że powszechnie uważane są za korzystne dla zdrowia.

Zagadnienie 6: Aktywny styl życia

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Rozwijanie  naturalnej potrzeby aktywności ruchowej dziecka.
  • Kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
ZADANIA:
  • Organizowanie zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu do zabaw i gier zespołowych.
  • Prowadzenie zabaw ruchowych kształtujących prawidłową postawę ciała.
  • Stałe urozmaicanie zabaw i ćwiczeń porannych w celu wyrobienia u dzieci nawyku rozpoczynania dnia od aktywności ruchowej.
  • Przełamywanie niechęci  mniej sprawnych dzieci do udziału  w zabawach i zajęciach ruchowych poprzez systematyczne zachęcanie do podjęcia aktywności ruchowej.
  • Organizowania imprez ogólno przedszkolnych o charakterze olimpiady, spartakiady, z aktywnym uczestnictwem rodziców.
OSIĄGNIĘCIA DZIECKA / DZIECKO:
  • rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • doskonali sprawność ruchową,
  • ma nawyk dbania o prawidłową postawę ciała,
  • chętnie podejmuje działania o charakterze ruchowym.

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Główne cele pracy wychowawczej:

  • Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
  • Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, uniwersalnymi wartościami moralnymi oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
  • Czynienie wielorakich starań zmierzających do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych  pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.

Cele szczegółowe:

  • Budowanie systemu wartości w tym wychowywanie dzieci tak aby lepiej orientowały się w tym co jest dobre a co złe.
  • Budowanie poczucia własnej wartości. Zdawanie sobie sprawy z własnych możliwości i ograniczeń.
  • Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
  • Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
  • Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawanie sobie sprawy z ich konsekwencji.
  • Zacieśnianie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie relacji: dziecko – nauczyciel – rodzic.

Spodziewane efekty:

Dziecko:

  • darzące szacunkiem wszystkich ludzi oraz otaczający świat;
  • tolerancyjne, szanujące odmienność i indywidualność innych ludzi;
  • empatyczne, wrażliwe na potrzeby i krzywdę innych;
  • potrafiące ocenić własne zachowanie i przyznać że postąpiło niewłaściwie;
  • rozumiejące konieczność poszanowania cudzej własności;
  • ceniące wartości moralne;
  • posiadające umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
  • znające swoje prawa i obowiązki;
  • posiadające umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
  • rozumiejące konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU:

W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:

  • stworzenie kodeksu właściwych zachowań, współżycia w grupie rówieśniczej oraz uświadomienie konieczności respektowania jego zapisów;
  • ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad;
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych w celu utrwalenia pożądanych zachowań;
  • uświadamianie konieczności zadośćuczynienia wyrządzonej przykrości;
  • rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
  • budowanie i rozwijanie kultury osobistej dzieci;

W stosunku do rodziców:

  • wraz z reprezentacją rodziców współtworzenie „Programu wychowawczego Przedszkola nr 96 „Pod wesołym słonkiem”
  • zapoznanie wszystkich rodziców  z „Programem wychowawczym Przedszkola” oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
  • zaopiniowanie „Programu wychowawczego”;
  • współpraca z nauczycielami  w realizacji zasad „Programu wychowawczego”;
  • egzekwowanie stosowania przez dzieci zasad i reguł „ Programu wychowawczego” poza Przedszkolem;
  • aktywny udział rodziców w życiu Przedszkola min. w realizowanych projektach, uroczystościach, akcjach charytatywnych, imprezach;
  • indywidualny kontakt z nauczycielami, wspólne reagowanie na zaistniałe niepożądane sytuacje ale także docenianie i nagradzanie pozytywnych zmian w zachowaniu dzieci;

W stosunku do nauczycieli:

  • prezentowanie swoją postawą kultury osobistej, wysokich standardów etycznych i moralnych –  budowanie wśród dzieci właściwych wzorców zachowań;
  • budowanie relacji nauczyciel – rodzic opartej na wzajemnym szacunku;
  • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko;
  • systematyczne i konsekwentne organizowanie zajęć i zabaw rozwijającyc i utrwalających dzieciom znajomość i stosowanie w praktyce zasad i norm społecznych;
  • promowanie wśród dzieci wartości przestrzegania ustalonych norm i reguł;
  • wspólne analizowanie i wypracowywanie rozwiązań pojawiających się problemów wychowawczych;
  • wspólne wypracowanie i stosowanie w praktyce sposobów reagowania na nieakceptowane społecznie zachowania dzieci;
  • dostrzeganie i akcentowanie pozytywnych zachowań dzieci;
  • ü  wspieranie młodszych stażem pracy nauczycieli w doborze odpowiednich środków służących rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych;

Metody i formy pracy z dziećmi:

  • organizowanie zabaw tematycznych uczących dzieci pełnienia różnych ról społecznych;
  • stwarzanie sytuacji do prezentowania przez dzieci właściwych postaw;
  • wspólne z dziećmi analizowanie niewłaściwych zachowań oraz wypracowywanie sposobów ich eliminacji;
  • umożliwianie dzieciom zdobywania nowych doświadczeń społecznych (min. wizyta w teatrze, bibliotece, filharmonii itp.) wskazywanie wzorców zachowań;
  • organizowanie zajęć z wykorzystaniem elementów muzykoterapii, bajkoterapii,  arteterapii oraz metody dramy;
  • stosowanie technik relaksacyjnych z wykorzystaniem muzyki;
  • omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających sytuacje konfliktowe, i ich rozwiązania;

Ewaluacja programu:

Analiza dokumentacji pedagogicznej:

  • plany pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej, zapisy w dziennikach;
  • arkusze obserwacji pedagogicznych dzieci, obserwacje diagnozujące;
  • dokumentacja realizacji projektów własnych;
  • ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.

Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:

  • ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami;
  • protokoły zebrań z rodzicami;
  • informacja zwrotna od rodziców – rozmowy indywidualne;
  • kronika przedszkolna.

PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA

Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

  • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  • szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
  • ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
  • poszanowania jego godności osobistej;
  • poszanowania własności;
  • opieki i ochrony;
  • partnerskiej rozmowy na każdy temat;
  • akceptacji jego osoby.
  • zaspakajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
  • zapewnienia zdrowych i zbilansowanych posiłków;
  • rozbudzania ciekawości i aktywności poznawczej poznawania otaczającej go rzeczywistości;
  • kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
  • decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań;
  • poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
  • zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.

W naszym przedszkolu dziecko  ma obowiązek:

  • przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
  • szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
  • okazywać szacunek osobom dorosłym;
  • stosować zwroty grzecznościowe;
  • nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
  • zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
  • nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy same nie ma na nią ochoty;
  • po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
  • umieć dzielić się z kolegami  zabawkami;
  • zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
  • nie przeszkadzać odpoczywającym;
  • poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.

DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ

Chcemy:

  • pomagać sobie wzajemnie;
  • być uprzejmi;
  • bawić się zgodnie;
  • szanować własność innych;
  • słuchać poleceń dorosłych;
  • dbać o książki i zabawki;
  • dbać o czystość i porządek;
  • szanować pracę innych;
  • okazywać, co myślimy i czujemy;

Nie możemy:

  • bić, popychać i wyrządzać krzywdy innym;
  • przezywać i wyśmiewać innych;
  • przeszkadzać innym w zabawie i w pracy;
  • niszczyć efekty pracy innych;
  • krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć;
  • niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu;
  • oddalać się od grupy podczas wyjść w teren.

SPOSOBY PROMOWANIA  WŁAŚCIWEGO  ZACHOWANIA
ORAZ 
OKAZYWANIA DEZAPROBATY DLA ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH

Formy nagradzania i wyróżniania:

  • nagradzanie uznaniem, pochwałą;
  • wyrażenie aprobaty w obecności rodziców;
  • obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększenie zakresu jego samodzielności;
  • przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
  • emblematy uznania (np. słoneczka, uśmiechnięte buźki).

Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:

  • rozmowa z dzieckiem, wyjaśnienie;
  • wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
  • ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku, aby je skłonić do autorefleksji;
  • czasowe odebranie przyznanego przywileju;
  • modelowanie zachowania – empatia;
  • odsunięcie od zabawy – kącik ciszy.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Grupa 3 – latków

Cel: Przystosowanie dzieci do życia w nowym środowisku oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.

EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dziecko:

  • ma poczucie bezpieczeństwa;
  • stosuje się do najważniejszych zasad i zwyczajów obowiązujących w zabawie i we wzajemnym współżyciu;
  • ma dużo swobody – potrafi dostrzec konsekwencje swojego zachowania;
  • potrafi samodzielnie decydować o wyborze zabawki, podejmując z pomocą nauczyciela różnorodną aktywność zgodnie ze swoimi zainteresowaniami;
  • współdziała z osobą dorosłą w prostych czynnościach samoobsługowychi porządkowych;
  • uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela indywidualnie lub w małych grupach;
  • stara się ufnie i bezpośrednio odnosić do osób dorosłych.

Grupa 4 – latków

Cel: Dziecko czynnie poznaje życie w grupie i znajduje w niej swoje miejsce.

EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dziecko:

  • zna zasady dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi i przestrzega ich;
  • potrafi wyrazić swoje potrzeby w kontaktach z dorosłymi i innymi dziećmi;
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia u siebie i innych, wie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia;
  • sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, współdziała z rówieśnikami;
  • nie okazuje zdziwienia wobec dzieci z ułomnościami;
  • otacza opieką nowoprzybyłych do grupy  kolegów;
  • planuje własne działania, gromadzi informacje o sobie;
  • potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.

Grupa 5 – latków

Cel: Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem.

EFEKTY DZIALAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dziecko:

  • radzi sobie z własnymi emocjami, właściwie reaguje na przejawy emocji u innych;
  • zna swoje upodobania, zainteresowania, poszukuje form aktywności dla ich rozwijania;
  • potrafi wyrazić słowami swój problem, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela zdecydować, jak go rozwiązać;
  • wyraża się w jasny i zrozumiały dla otoczenia sposób i potrafi wysłuchać wypowiedzi innych;
  • współdziała w zespole podczas zabaw, czynności i  prac porządkowych;
  • potrafi wykorzystać swoją wiedzę w zaspakajaniu aktywności poznawczej i rozwoju swoich zainteresowań;
  • współdziała z dorosłymi w opiekowaniu się młodszymi dziećmi;
  • próbuje samodzielnie rozwiązać konflikty zgodnie z ustalonymi normami postępowania;
  • rozumie wartość koleżeństwa, dobroci, uczciwości, obowiązkowości;
  • przeciwstawia się objawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania.

Grupa 6 – Latków

Cel: Rozwijanie samooceny, samokontroli w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych.

EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dziecko:

  • rozumie, jak odnosić się do innych i okazywać szacunek;
  • potrafi być samodzielne, aktywne, obowiązkowe w podejmowaniu czynności samoobsługowych, prac użytecznych na rzecz grupy i przedszkola;
  • potrafi rozróżniać i wartościować normy i zasady dobrego i złego postępowania własnego i kolegów;
  • umie ponieść odpowiedzialność za swoje postępowanie i podejmować słuszne decyzje;
  • nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, potrafi jasno wyrażać swoje myśli i potrzeby;
  • rozwija zainteresowania pięknem i bogactwem kraju ojczystego;
  • okazuje szacunek dla pracy wszystkich pracowników przedszkola;
  • jest świadome wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci oraz konieczności poszanowania cudzej wartości na podstawie przykładów z życia grupy, literatury, itp.;
  • przestrzega  zasad dobrego zachowania.
  • ma właściwy emocjonalny stosunek do kultury regionalnej, zabytków Wrocławia, jego przeszłości, teraźniejszości, do miejsc pamięci narodowej i bohaterów narodowych;
  • zna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce);
  • ma właściwy stosunek do symboli narodowych;
  • jest tolerancyjne;
  • zna i doświadcza różnorodnych sposobów komunikowania się z ludźmi i zdobywania informacji w sposób werbalny i pozawerbalny;
  • jest otwarte i aktywne w stosunku do ludzi i świata.

6:30 – 8:30 Schodzenie się dzieci.
Swobodne zabawy dzieci przy niewielkim
udziale nauczyciela.
Praca indywidualna z dzieckiem.

8:30 – 9:00 Śniadanie

9:00 – 11:00 Zajęcia i zabawy dydaktyczne inspirowane
przez nauczyciela.
Spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie
przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze.

11:00 – 11:30 II Śniadanie

11:30 – 13:00 Dzieci 3-letnie: odpoczynek, słuchanie baśni
i muzyki relaksacyjnej.
Pozostałe grupy: zabawy na świeżym powietrzu,
spacery, zabawy dowolne inspirowane własną
aktywnością i zainteresowaniami dzieci,
zajęcia dodatkowe.

13:30 – 14:00 Obiad

14:00 – 17:15 Zabawy rozwijające inwencję własną, umiejętności
społeczne.
Swobodna aktywność dziecka np.: plastyczna,
konstrukcyjna, teatralna.
Praca indywidualna z dzieckiem.
Gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Pełna wersja dokumentu do pobrania ze stron Dzinnika Ustaw RP => PODSTAWA PROGRAMOWA 2017

Rodzice, którzy zdecydują o powrocie dziecka do przedszkola w trakcie pandemii, proszeni są o zapoznanie się z  procedurami bezpieczeństwa (aktualizacja na dzień 31.03.2022) => Wytyczne_przeciwepidemiczne_GIS_z_dnia_31_marca_2022__VII_aktualizacja