Dyrektor Przedszkola Nr 96
kontakt telefoniczny (71 798 68 26) lub e-mailowy: sekretariat.p096@wroclawskaedukacja.pl.
POD WESOŁYM SŁONKIEM WE WROCŁAWIU – na podstawie art.102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz.996 z późn. zm.) oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 27.08.2024 – P96 statut 27.08.24
Przyprowadzanie dzieci do przedszkola:
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/ opiekunowie prawni.
- Dziecko do przedszkola należy przyprowadzić do godziny 8:15. W przypadku konieczności przyprowadzenia dziecka po wyznaczonej godzinie, rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany poinformować przedszkole o późniejszym przybyciu dziecka.
- Rodzic/opiekun prawny lub osoba upoważniona zobowiązany jest odprowadzić dziecko do sali dydaktycznej.
- Rodzic/opiekun prawny lub osoba upoważniona osobiście powierza dziecko nauczycielowi w sali dydaktycznej. Do tego momentu za bezpieczeństwo dziecka odpowiada osoba przyprowadzająca.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo dziecka od momentu wejścia dziecka do sali.
- Rodzice/opiekunowie prawni, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali.
- Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe.
- Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe np. kaszel, katar, wysypka, wymioty i inne objawy chorobowe.
- Nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego obserwacji wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
- Nauczyciel ma obowiązek nie wyrazić zgody na wniesienie przez dziecko do przedszkola zabawek lub innych przedmiotów jeżeli według oceny nauczyciela mogącą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia dzieci np. drobne przedmioty, które dziecko może połknąć, włożyć do nosa, zabawki o ostrych krawędziach, zabawki typu miecze, szpady, zabawki militarne.
- Rodzice/opiekunowie prawni, którzy przyprowadzają dziecko ubrane w wartościową biżuterię typu złote/srebrne łańcuszki, kolczyki, bransoletki ponoszą pełną odpowiedzialność w przypadku ich zniszczenia bądź utraty.
- Ubiór dziecka powinien pozwalać dziecku na komfortowe i bezpieczne poruszanie.
- Do przedszkola nie wolno przynosić i zostawiać żadnych lekarstw.
Odbieranie dzieci z przedszkola:
- Dziecko z Przedszkola odebrać może rodzic/opiekun prawny lub upoważniona przez nich osoba.
- Upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola ma formę pisemną i zawiera imię, nazwisko, nr dowodu osobistego oraz numer telefonu kontaktowego osoby upoważnionej.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna mieć przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczycielki okazać go.
- Nauczyciel ma obowiązek sprawdzić zgodność danych upoważnionej osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
- Na telefoniczną prośbę rodzica/opiekuna prawnego dziecko może być wydane tylko w przypadku telefonu sprawdzającego do rodzica wykonanego przez pracownika przedszkola i potwierdzającego wcześniejszą informację.
- Rodzice/opiekunowie prawni lub upoważnione pisemnie przez nich osoby odbierają dziecko w zadeklarowanym w „oświadczeniu o czasie pobytu dziecka w przedszkolu”.
- Przekazanie dziecka pod opiekę rodziców następuje bezpośrednio w sali pobytu dziecka. Dziecko nie może bez opieki poruszać się w budynku przedszkola.
- Z chwilą odbioru dziecka z sali całkowitą odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
- Rodzic lub inna osoba odbierająca dziecko odpowiada za przestrzeganie przez dziecko ogólnie przyjętych w przedszkolu zasad mających na celu ochronę przed zniszczeniem i dewastacją sprzętu i wyposażenia szatni, holu na I piętrze. Dziecko nie może bez zgody nauczyciela korzystać ze sprzętu sportowego, muzycznego i innych przechowywanych poza salą dydaktyczną.
- Nauczyciel ma obowiązek odmówić wydania dziecka jeżeli ma uzasadnione podejrzenia, że osoba odbierająca jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. W takim przypadku po odbiór dziecka wzywane są kolejno wskazane w pisemnym upoważnieniu, osoby mogące zapewnić pełne bezpieczeństwo powrotu dziecka z przedszkola. Jeżeli jest to niemożliwe personel przedszkola ma prawo wezwać Policję.
- Odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się incydentalnie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźne pisemne oświadczenie woli rodziców lub opiekunów prawnych. W takim przypadku rodzice/opiekunowie prawni ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
- W przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego wymaga się od rodziców/ opiekunów prawnych aby fakt odebrania był zaakcentowany przez wyraźne pożegnanie u nauczycielki mające je pod opieką.
- Rodzice/opiekunowie prawni, którzy odebrali dziecko, w godzinach pracy przedszkola, mogą przebywać w ogrodzie przedszkolnym pod warunkiem przestrzegania zapisów Regulaminu Placu Zabaw. W tym czasie za bezpieczeństwo dziecka odpowiada osoba odbierająca. W przypadku kiedy na podwórku przebywa choć jedna grupa dzieci rodzic zobowiązany jest opuścić ogród przedszkolny wraz z dzieckiem.
- Rodzic wraz z dzieckiem jest zobowiązany opuścić plac zabaw niezwłocznie na każdą prośbę nauczyciela lub innego pracownika przedszkola.
- Żądanie jednego z rodziców/opiekunów prawnych uniemożliwienia odebrania dziecka przez drugiego rodzica/opiekuna prawnego musi mieć umocowanie w wyroku Sądu Rodzinnego.
Procedura wchodzi w życie z dniem 02.09.2019 r.
- W przypadku nie odebrania dziecka po upływie pracy przedszkola nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców/opiekunów prawnych o zaistniałym fakcie.
- W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców/opiekunów prawnych lub osób upoważnionych nauczyciel ma prawo podjąć decyzję o powiadomieniu Policji. Dalsze czynności prowadzi Policja.
- Równocześnie z powiadomieniem Policji, nauczyciel powiadamia dyrektora lub wicedyrektora przedszkola.
Procedura wchodzi w życie z dniem 02.09.2019 r.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MENiS z dnia 29 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001, Nr 135, poz. 1516 ze zm.);
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69);
§ 1
- Organizatorem spacerów i wycieczek jest Przedszkole Nr 96 „Pod wesołym słonkiem” we Wrocławiu.
- W organizowaniu wycieczek przedszkole może współdziałać z Radą Rodziców, ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, które świadczą pomoc w organizacji wycieczek.
- Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być organizowana w ramach zajęć wychowawczo-dydaktycznych i poza nimi.
- Działalność ta obejmuje następujące formy:
- spacery i wycieczki edukacyjne realizowane przez nauczyciela w ramach obowiązującego programu wychowawczo-dydaktycznego lub w celu jego uzupełnienia,
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne nie wymagające szczególnego przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego.
§ 2
- Organizacja wycieczek wynika z planów pracy przedszkola i poszczególnych grup.
- Organizacja i program wycieczki oraz spaceru powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci oraz ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej stopnia przygotowania i umiejętności.
- Dzieci niepełnosprawne, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, spacerach, a organizatorzy powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
§ 3
- Wycieczka musi być prawidłowo przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, norm i zasad obowiązujących podczas wycieczki.
- Organizator wycieczki uzyskuje od jednego z rodziców pisemną zgodę na wyjazd uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
§ 4
- Organizator spaceru lub wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek są: kierownik wycieczki i opiekunowie grup. Opieka ta ma charakter ciągły.
- Opiekunami w czasie spaceru i wycieczki są: nauczyciele przedszkola, pracownicy obsługi oraz rodzice biorący udział w wycieczce lub spacerze.
- Miejscem zbiórki dzieci rozpoczynającym i kończącym wycieczkę jest przedszkole, gdzie dzieci są przyprowadzane i odbierane przez rodziców.
- Opiekun spaceru lub wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z miejsca każdego pobytu, w czasie zwiedzania, dojazdu do punktu docelowego.
- W razie wypadku uczestnika wycieczki wszelkie decyzje podejmuje kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
- Opiekunowie zobowiązani są do udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu. Jeśli zachodzi taka konieczność kierownik wycieczki wzywa pogotowie ratunkowe oraz zawiadamia dyrektora przedszkola i prawnych opiekunów.
- W razie wypadku uczestnika wycieczki czy spaceru stosuje się przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z dziećmi podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W przypadku gwałtownego załamania pogody należy wycieczkę, spacer odwołać.
- Opiekun na wycieczkę, dłuższy spacer zobowiązany jest zabrać apteczkę pierwszej pomocy.
§ 5
- Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika wycieczki spośród nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
- Do podstawowych obowiązków kierownika wycieczki należy:
- opracowanie programu i harmonogramu wycieczki,
- przedłożenie do zatwierdzenia dyrektorowi w dwóch egzemplarzach: karty wycieczki na co najmniej 3 dni przed planowaną wycieczką oraz listy uczestników w dniu wycieczki,
- skontrolowanie czy zebrano wszystkie deklaracje i zgody rodziców/opiekunów,
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
- zapoznanie uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
- przestrzeganie obowiązku by dzieci wysiadały tylko na parkingach,
- określenie zadań dla poszczególnych opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu,
- w chwili wypadku koordynowanie przebiegu akcji ratunkowej do momentu pojawienia się odpowiednich służb,
- zaopatrzenie w sprawny sprzęt i apteczkę pierwszej pomocy.
§ 6
- Na wycieczce organizowanej poza teren przedszkola w obrębie tej samej miejscowości bez korzystania ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą do 15 dzieci.
- Na wycieczce organizowanej poza teren przedszkola przy korzystaniu ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą do 10 dzieci.
- Do podstawowych obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu dziećmi,
- współdziałanie z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
- przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- zapewnienie dzieciom bezpiecznego przejścia z pojazdu, do pojazdu, przy wsiadaniu, przy wysiadaniu,
- nadzorowanie bezpieczeństwa podczas jazdy – opiekunowie siedzą pojedynczo tak aby każdy z nich mógł swobodnie nadzorować powierzone mu dzieci ,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
- Opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzić stan liczbowy dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
§ 7
- Uczestnikami wycieczek i spacerów są dzieci uczęszczające do przedszkola.
- Do podstawowych obowiązków uczestników wycieczki należy:
- przestrzeganie wcześniej zawartych umów z opiekunami wycieczek, czy spacerów,
- przestrzeganie zasad zachowania w miejscach publicznych,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, dyscypliny,
- reagowanie na umówione sygnały.
§ 8
- Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki i warunków atmosferycznych.
- Wyjście poza teren przedszkola lub wyjazd na wycieczkę wymaga zgody dyrektora przedszkola i musi być odnotowany w dzienniku zajęć przedszkola oraz zeszycie wyjść.
§ 9
- Zmian w niniejszym regulaminie dokonuje Dyrektor Przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
GRUPA I „Żabki” 3–LATKI | ||
|
||
Nauczyciele prowadzący: | Grażyna B. Katarzyna K. Maria G. |
|
|
Poniedziałek | 8:00 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Wtorek | 8:00 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Środa | 8:00 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Czwartek | 8:00 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa IV |
Piątek | 8:00 – 17:00 | oddział dyżurujący po południu grupa I |
GRUPA II „Stokrotki” 4 – LATKI | ||
|
||
Nauczyciele prowadzący: | Barbara C. Iwona L. Maria G.. |
|
|
Poniedziałek | 8:00 – 17:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Wtorek | 8:00 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa III |
Środa | 7:00 – 17:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Czwartek | 6:30 – 17:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Piątek | 6:30 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa I |
GRUPA III „Mrówki” 5 LATKI | ||
|
||
Nauczyciele prowadzący: | Aneta K. Magda Z. |
|
|
Poniedziałek | 8:00 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Wtorek | 8:00 – 17:00 | oddział dyżurujący po południu grupa III |
Środa | 8:00 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Czwartek | 8:00 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Piątek | 8:00 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa I |
GRUPA IV „Motylki” 6 – LATKI | ||
|
||
Nauczyciele prowadzący: | Joanna G. Patrycja S. |
|
|
Poniedziałek | 6:30 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Wtorek | 6:30 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa III |
Środa | 6:30 – 15:30 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Czwartek | 7:30 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
Piątek | 7:30 – 16:00 | oddział dyżurujący po południu grupa II |
WIZJA PRZEDSZKOLA:
Przedszkole to nasz wspólny dom.
„Źle zbudowany dom można rozebrać i zbudować od nowa, ale źle wychowanego człowieka nie da się wychować drugi raz”.
J.W. Dawid
WIZJA:
Nasze przedszkole jest twórcze, zorientowane na potrzeby dziecka i środowiska, wspierające rozwój młodego człowieka z sukcesem podejmującego wyzwania dynamicznie zmieniającej sie rzeczywistości.
MISJA PRZEDSZKOLA:
- We wszystkich działaniach kierujemy sie wartościami humanistycznymi oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, za najważniejsze uznając dobro naszych wychowanków.
- Wszystkim dzieciom zapewniamy wszechstronny i radosny rozwój w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
- Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu i radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Każdego wychowanka traktujemy indywidualnie realizując edukację podmiotową bazującą na możliwościach i potrzebach dziecka.
- Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, patriotyzmu, wolności i solidarności społecznej.
- Dbamy o jak najlepsze przygotowanie wychowanków do przyszłej edukacji szkolnej w oparciu o nowoczesne programy edukacji przedszkolnej i własne programy i projekty.
- Aktywnie współpracujemy z rodzicami i innymi podmiotami zewnętrznymi wspierającymi przedszkole w rozwoju.
- Stale badamy i analizujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego – klienta przedszkola.
- Okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną dokonując oceny jakości pracy przedszkola w różnych obszarach jego funkcjonowania, a wnioski z ewaluacji wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności placówki.
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące edukację przedszkolną w Przedszkolu nr 96 „Pod wesołym słonkiem” aktywnie funkcjonuje w środowisku społecznym prezentując otwartą postawę, podejmuje nowe wyzwania nie obawiając się niepowodzeń.
1. Jest:
- radosne i wierzy we własne możliwości,
- twórcze i samodzielne,
- uczciwe i prawdomówne,
- odpowiedzialne i obowiązkowe,
- empatyczne i tolerancyjne,
- życzliwe i otwarte w stosunku do ludzi i przyrody,
- świadome zagrożeń.
2. Wykazuje:
- aktywność w odkrywaniu i poznawaniu,
- motywację do uczenia się,
- dociekliwość i wytrwałość w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania,
- umiejętność, uważnego słuchania, logicznego myślenia, przyswajania nowych pojęć, korzystania z posiadanych wiadomości,
- umiejętność koncentracji,
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
- troskę o własne zdrowie i środowisko naturalne.
3. Posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i komunikowania sie z innymi,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie
- pozytywny obraz własnej osoby i poczucie własnej wartości,
- umiejętność kontrolowania swoich emocji i radzenia sobie w nowych, trudnych sytuacjach,
- umiejętność nawiązywania poprawnych relacji z ludźmi i rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu,
- poczucie przynależności narodowej
4. Potrafi:
- cieszyć sie z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
- manifestować swoją odrębność respektując prawa innych,
- przeżywać radość odkrywania i dostrzegać efekty swoich działań,
- dokonywać wyborów i samodzielnie podejmować decyzję,
- odróżnić dobro od zła,
- prezentować w zrozumiały sposób swoje opinie i przemyślenia,
5. Rozumie, zna:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, etycznego postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego narodu i regionu oraz symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska naturalnego (prezentuje postawę proekologiczną),
- normy życia społecznego i przestrzega ich.
6. Nie obawia się:
- występować publicznie,
- chwalić się swoimi pomysłami i osiągnięciami,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- niepowodzeń i porażki,
- wyrażać swoich uczuć.
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola obejmuje następujące obszary pracy:
- Działalność, dydaktyczna wychowawcza i opiekuńcza.
- Procesy służące wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami oraz rozwijaniu uzdolnień dzieci.
- Procesy służące realizacji „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego”.
- Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
- Rozwój zawodowy i współpraca nauczycieli.
- Baza Przedszkola.
- Hospitacje
- Zajęcia otwarte i koleżeńskie
- Scenariusze zajęć
- Plany pracy
- Dzienniki zajęć
- Prace dzieci
- Wnioski z obserwacji
- Diagnoza umiejętności i wiadomości dzieci
- Wywiad z nauczycielami
- Ankieta dla rodziców
- Hospitacje
- Zajęcia otwarte i koleżeńskie
- Scenariusze zajęć
- Plany pracy
- Dzienniki zajęć
- Prace dzieci
- Obserwacje zachowań dzieci
- Ankieta dla rodziców
- Protokoły Rad Pedagogicznych
- Podsumowania pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli
- Karty obserwacji – wnioski z obserwacji. Diagnoza.
- Plany pracy kompensacyjno-wyrównawczej.
- Dzienniki zajęć.
- Plany współpracy z rodzicami.
- Dyplomy, podziękowania.
- Hospitacje uroczystości przedszkolnych.
- Ankieta dla rodziców.
- Wnioski z diagnozy i obserwacji dzieci.
- Koncepcja pracy przedszkola. Programy wychowania przedszkolnego.
- Plany pracy grup.
- Programy własne.
- Projekty innowacyjnych działań.
- Dzienniki zajęć, scenariusze zajęć, scenariusze realizowanych projektów.
- Sprawozdania z pracy wychowawczej i dydaktycznej.
- Ankieta dla rodziców.
- Kwestionariusz wywiadu z nauczycielem szkoły.
- Księga gości.
- Plan WDN
- Sprawozdania nauczycieli
- Protokoły Rad Pedagogicznych
- Ankieta dla pracowników Przedszkola
- Przeglądy sal dydaktycznych, biblioteki, ogrodu przedszkolnego.
- Rozmowy z nauczycielami.
- Sprawozdania z realizacji dofinansowań do realizowanych programów.
Koncepcję pracy przedszkola opracowano na podstawie „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego” (Dz. U. z dnia 15.01.2009 Nr 4 poz. 17 ze zm.). Jest dokumentem określającym podstawowe standardy pracy placówki. Integralną częścią Koncepcji są Roczne Plany Pracy Przedszkola, Kalendarz Imprez i Uroczystości Przedszkolnych oraz Plan WDN precyzujące obszary i zadania służące realizacji Koncepcji.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Celem wychowania przedszkolnego w obszarze profilaktyki jest organizowanie warunków umożliwiających dzieciom nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie dbałości o zdrowie, bezpieczeństwo własne i innych w różnych sytuacjach, rozwijanie sprawności fizycznej, która w dużym stopniu determinuje stan zdrowia dziecka. Program profilaktyki Przedszkola nr 96 jest dokumentem, który zawiera określone powyżej cele, porządkuje i wyznacza kierunki pracy w zakresie organizowania warunków umożliwiających nabywanie przez dzieci pożądanych postaw i zachowań w obliczu zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa. Wdrażanie programu wymaga uwzględnienia oddziaływań profilaktycznych w środowisku rodzinnym w celu osiągnięcia skuteczności w utrwalaniu wzorców zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
CELE OGÓLNE PROGRAMU
Tworzenie warunków sprzyjających:
- Nabywaniu wiedzy o obowiązujących zasadach bezpiecznego zachowania się w przedszkolu i w domu oraz świadomego ich przestrzegania.
- Nabywaniu wiedzy i świadomemu przestrzeganiu zasad bezpiecznego poruszania się na drodze.
- Kształtowaniu nawyków higienicznych warunkujących zdrowie.
- Rozwijaniu nawyków zdrowego odżywiania się.
- Spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
Zagadnienia w programie profilaktyki:
- Bezpieczna zabawa w przedszkolu.
- Bezpieczne zachowania w domu.
- Bezpieczeństwo na drodze.
- Higiena osobista, otoczenia oraz zapobieganie chorobom.
- Zdrowe odżywianie.
- Aktywny styl życia.
METODY PRACY
W realizacji programu wykorzystywane będą różnorodne metody, przede wszystkim metody aktywne, aby umożliwić dzieciom doświadczanie i przeżywanie tego, co jest przedmiotem zajęć. W trakcie rozmaitych zabaw inicjowane będą sytuacje edukacyjne, które w naturalny sposób pozwolą wykorzystywać dziecięcą twórczą ekspresję: np. drama, techniki twórczego myślenia czy np. różne techniki plastyczne.
Formy współpracy ze środowiskiem rodzinnym w zakresie realizacji programu profilaktyki przedszkola.
Prezentowanie celów programu oraz zamierzeń wychowawczo–dydaktycznych umożliwiających osiągnięcie celów będzie realizowane poprzez:
- przekaz nauczycieli podczas zebrań grupowych;
- umieszczanie zamierzeń miesięcznych na grupowej tablicy ogłoszeń;
- organizację zajęć otwartych dla rodziców;
- przekaz sposobów pracy, osiągnięć dzieci na stronie internetowej przedszkola.
EWALUACJA
Skuteczność oddziaływania na świadomość, umiejętności dzieci w zakresie przestrzegania zasad bezpieczeństwa, zdrowego stylu życia wymaga poddawania jej działaniom ewaluacyjnym. Odpowiedzi na temat efektywności założeń programu będzie można uzyskać przede wszystkim poprzez:
- obserwacje zachowań dzieci w różnych sytuacjach, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji naturalnych, dotyczących np. przestrzegania wszelkich zasad bezpieczeństwa, zdrowego odżywiania, preferowanych form wypoczynku itd.
- rozmowy z dziećmi i rodzicami.
Z uwagi na to, że środowisko przedszkolne nie jest w stanie w pełni wypracować zachowań profilaktycznych u dzieci, w podejmowanych działaniach konieczny jest udział środowiska rodzinnego, wypracowanie jednolitej płaszczyzny oddziaływania na zachowania i postawy dzieci.
REALIZACJA PROGRAMU PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA
NR 96 „POD WESOŁYM SŁONKIEM”
Zagadnienie 1: Bezpieczna zabawa w przedszkolu
- Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw w przedszkolu.
- Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
- Kształtowanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu.
- Uświadomienie dzieciom, że agresja i przemoc fizyczna jest złem i nie służy rozwiązywaniu konfliktów.
- Prowadzenie zabaw i zajęć uczących dzieci zasad bezpiecznej, wspólnej zabawy.
- Ustalenie wspólnie z dziećmi kodeksu niebezpiecznych zachowań, których nie wolno prezentować w przedszkolu.
- Prowadzenie rozmów z dziećmi na temat sposobów rozwiązywania konfliktów.
- Stosowanie dramy jako metody uczącej dzieci panowania nad emocjami.
- Prowokowanie dyskusji wśród dzieci na temat podstawowych powinności moralnych, tj. życzliwości, tolerancji, rozumienia potrzeb innych, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
- zna zasady bezpiecznej, wspólnej zabawy,
- rozumie, że zachowania typu: wyrywanie zabawek, popychanie, sypanie piaskiem mogą zagrażać bezpieczeństwu własnemu i innych.
- potrafi korzystać z zabawek, sprzętu, narzędzi zgodnie z zasadami ich użytkowania,
- rozumie konieczność reagowania na sygnały, polecenia nauczyciela, których celem jest przeciwdziałanie ewentualnym zagrożeniom,
- rozumie konieczność ograniczania niekontrolowanej aktywności ruchowej w sali ze względu na bezpieczeństwo własne i innych,
- nie zbiera nieznanych owoców i roślin podczas zabaw w ogrodzie, spacerów, wycieczek,
- zna wybrane prawa dziecka,
- rozumie potrzeby, uczucia innych,
- zna różne sposoby na pokonywanie złości,
- umie reagować na przejawy agresji,
- rozumie zasadność mówienia umiarkowanym głosem,
- rozumie konieczność organizowania zabaw w miejscach do tego przeznaczonych,
- rozumie zagrożenia wynikające z zabaw np. stłuczonym szkłem, brudnymi odpadami, itp.,
- sygnalizuje poczucie zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych,
- rozumie potrzebę odpoczynku i relaksu.
Zagadnienie 2: Bezpieczne zachowania w domu
- Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
- Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
- Prowadzenie zabaw i zajęć uświadamiających dzieciom zagrożenia w codziennym życiu.
- Organizowanie sytuacji edukacyjnych uczących dzieci właściwego reagowania i zachowania w sytuacji zagrożenia.
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami służb, które mogą pomóc w zagrożeniu.
- Prowadzenie zabaw i zajęć uświadamiających dzieciom zagrożenia podczas pobytu na wakacjach letnich i zimowych.
- zna zagrożenia wynikające z zbaw zapałkami, środkami chemicznymi,
- rozumie zakaz samodzielnego zażywania leków oraz konsekwencje jego łamania,
- przestrzega zakazu samodzielnego użytkowania urządzeń elektrycznych, mechanicznych, zna konsekwencje jego łamania,
- wie, jak się zachować w przypadku różnych zagrożeń np. ataku psa, pożaru, itp., zna numery alarmowe do służb udzielających pomocy,
- wie, że nie wolno kąpać się w zbiornikach wodnych bez nadzoru dorosłych, zna konsekwencje nieprzestrzegania tego zakazu,
- ma świadomość, że nie wszyscy dorośli mają dobre intencje, min. przestrzega zakazu wpuszczania obcych osób do domu.
Zagadnienie 3: Bezpieczeństwo na drodze
- Wdrażanie do właściwego zachowania się w ruchu drogowym, uświadomienie, że pieszy jest również uczestnikiem ruchu drogowego.
- Zapoznanie z nazwami i znaczeniem niektórych znaków drogowych.
- Wdrażanie do zachowania szczególnej ostrożności w środkach lokomocji i na przystankach.
- Prowadzenie zajęć na terenie przedszkola i poza jego terenem pozwalającym dzieciom poznać zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, poruszania się po chodniku, poboczu.
- Spotkanie z policjantami z Wydziału Ruchu Drogowego, poznanie roli, jaką pełnią policjanci w ruchu drogowym.
- ma świadomość, że wolno mu się poruszać po drodze tylko pod opieką dorosłych,
- zna zasady przechodzenia przez jezdnię oraz stosuje się do sygnalizacji świetlnej.
- rozumie znaczenie i konieczność stosowania elementów odblaskowych,
- zna wybrane znaki drogowe, rozumie ich symbolikę i funkcję (ostrzeganie, zakazywanie, informowanie),
- wie, do kogo zwrócić się o pomoc w trudnych sytuacjach,
- umie bezpiecznie i kulturalnie zachować się w środkach komunikacji publicznej, ustępuje miejsca osobom starszym i niepełnosprawnym, rozumie konieczność bezpiecznego zachowania się na przystankach,
- zna numery alarmowe,
- potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności.
Zagadnienie 4: Higiena osobista i otoczenia oraz zapobieganie chorobom
- Wdrażanie do przestrzegania i utrwalania nawyków higienicznych.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad dbałości o ład i czystość w najbliższym otoczeniu.
- Prowadzenie zajęć i zabaw kształtujących nawyki dotyczące higieny osobistej.
- Organizowanie sytuacji edukacyjnych pozwalających dziecku zorientować się w zagrożeniach płynących ze środowiska. Włączanie w proces edukacyjny partnerów np. lekarza stomatologa, lekarza pediatrę, policjanta, strażaka, itp.
- Rozmowy z dziećmi na temat znaczenia ładu i porządku w najbliższym otoczenia.
- dba o własny wygląd,
- we właściwy sposób myje ręce i zęby,
- samodzielnie posługuje się chusteczką do nosa i grzebieniem,
- dba o czystość ciała i ubrania,
- rozumie zagrożenia dla zdrowia wynikające z braku dbałości o higienę,
- zna sposoby przeciwdziałania zarażaniu się chorobami, zasłania usta podczas kaszlu, nos podczas kichania,
- myje ręce po skorzystaniu z toalety, przed posiłkami, po powrocie z podwórka,
- myje owoce i warzywa przed spożyciem,
- zna ewentualne zagrożenia wynikające z picia wody bezpośrednio z kranu,
- rozumie potrzebę kontrolowania i leczenia zębów,
- rozumie potrzebę stosowania szczepień, poddawania się zaleceniom lekarzy,
- zgłasza dorosłym dolegliwości odczuwane przez siebie lub zauważone u innych,
- dba o wygląd otoczenia, np. porządek w przydzielonej szafce, w sali po zakończeniu zajęć, zabaw,
- dba o estetykę stołu podczas spożywania posiłków.
Zagadnienie 5: Zdrowe odżywianie
- Uświadomienie dzieciom znaczenia odżywiania dla zdrowia człowieka.
- Wyrabianie u dzieci nawyku spożywania zdrowych potraw, sięgania po zdrowe przekąski.
- Cykl zajęć dydaktycznych wprowadzających dzieci w zagadnienia związane ze zdrowym odżywianiem. Zajęcia poza przedszkolem np. w bibliotece, sklepie warzywniczym, w ogrodzie działkowym.
- Realizacja projektów związanych z prowadzeniem przez dzieci hodowli kiełków, ziół i wiosennych warzyw (rzeżuchy, szczypiorku, natki pietruszki, itp.). Komponowanie przez dzieci zdrowych przekąsek z wyhodowanych ziół, owoców, warzyw.
- zna produkty spożywcze wpływające na utrzymanie organizmu w stanie zdrowia,
- zna pojęcie witamin i wie, w jakich produktach się znajdują,
- stara się pokonać uprzedzenia do potraw istotnych dla zdrowia,
- potrafi komponować zdrowe posiłki i aktywnie uczestniczyć w ich przygotowaniu,
- rozumie konieczność ograniczania spożycia niektórych produktów (np. słodyczy, chipsów, coca- coli) z powodu możliwości narażenia się na choroby, tj.: otyłość, cukrzyce, itp.,
- rozumie, że pewne produkty mogą wywoływać alergie u niektórych osób, pomimo, że powszechnie uważane są za korzystne dla zdrowia.
Zagadnienie 6: Aktywny styl życia
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Rozwijanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej dziecka.
- Kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.
- Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci.
- Organizowanie zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu do zabaw i gier zespołowych.
- Prowadzenie zabaw ruchowych kształtujących prawidłową postawę ciała.
- Stałe urozmaicanie zabaw i ćwiczeń porannych w celu wyrobienia u dzieci nawyku rozpoczynania dnia od aktywności ruchowej.
- Przełamywanie niechęci mniej sprawnych dzieci do udziału w zabawach i zajęciach ruchowych poprzez systematyczne zachęcanie do podjęcia aktywności ruchowej.
- Organizowania imprez ogólno przedszkolnych o charakterze olimpiady, spartakiady, z aktywnym uczestnictwem rodziców.
- rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
- doskonali sprawność ruchową,
- ma nawyk dbania o prawidłową postawę ciała,
- chętnie podejmuje działania o charakterze ruchowym.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Główne cele pracy wychowawczej:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, uniwersalnymi wartościami moralnymi oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
- Czynienie wielorakich starań zmierzających do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.
Cele szczegółowe:
- Budowanie systemu wartości w tym wychowywanie dzieci tak aby lepiej orientowały się w tym co jest dobre a co złe.
- Budowanie poczucia własnej wartości. Zdawanie sobie sprawy z własnych możliwości i ograniczeń.
- Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawanie sobie sprawy z ich konsekwencji.
- Zacieśnianie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie relacji: dziecko – nauczyciel – rodzic.
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- darzące szacunkiem wszystkich ludzi oraz otaczający świat;
- tolerancyjne, szanujące odmienność i indywidualność innych ludzi;
- empatyczne, wrażliwe na potrzeby i krzywdę innych;
- potrafiące ocenić własne zachowanie i przyznać że postąpiło niewłaściwie;
- rozumiejące konieczność poszanowania cudzej własności;
- ceniące wartości moralne;
- posiadające umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
- znające swoje prawa i obowiązki;
- posiadające umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
- rozumiejące konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU:
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
- stworzenie kodeksu właściwych zachowań, współżycia w grupie rówieśniczej oraz uświadomienie konieczności respektowania jego zapisów;
- ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad;
- stosowanie wzmocnień pozytywnych w celu utrwalenia pożądanych zachowań;
- uświadamianie konieczności zadośćuczynienia wyrządzonej przykrości;
- rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
- budowanie i rozwijanie kultury osobistej dzieci;
W stosunku do rodziców:
- wraz z reprezentacją rodziców współtworzenie „Programu wychowawczego Przedszkola nr 96 „Pod wesołym słonkiem”
- zapoznanie wszystkich rodziców z „Programem wychowawczym Przedszkola” oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
- zaopiniowanie „Programu wychowawczego”;
- współpraca z nauczycielami w realizacji zasad „Programu wychowawczego”;
- egzekwowanie stosowania przez dzieci zasad i reguł „ Programu wychowawczego” poza Przedszkolem;
- aktywny udział rodziców w życiu Przedszkola min. w realizowanych projektach, uroczystościach, akcjach charytatywnych, imprezach;
- indywidualny kontakt z nauczycielami, wspólne reagowanie na zaistniałe niepożądane sytuacje ale także docenianie i nagradzanie pozytywnych zmian w zachowaniu dzieci;
W stosunku do nauczycieli:
- prezentowanie swoją postawą kultury osobistej, wysokich standardów etycznych i moralnych – budowanie wśród dzieci właściwych wzorców zachowań;
- budowanie relacji nauczyciel – rodzic opartej na wzajemnym szacunku;
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko;
- systematyczne i konsekwentne organizowanie zajęć i zabaw rozwijającyc i utrwalających dzieciom znajomość i stosowanie w praktyce zasad i norm społecznych;
- promowanie wśród dzieci wartości przestrzegania ustalonych norm i reguł;
- wspólne analizowanie i wypracowywanie rozwiązań pojawiających się problemów wychowawczych;
- wspólne wypracowanie i stosowanie w praktyce sposobów reagowania na nieakceptowane społecznie zachowania dzieci;
- dostrzeganie i akcentowanie pozytywnych zachowań dzieci;
- ü wspieranie młodszych stażem pracy nauczycieli w doborze odpowiednich środków służących rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych;
Metody i formy pracy z dziećmi:
- organizowanie zabaw tematycznych uczących dzieci pełnienia różnych ról społecznych;
- stwarzanie sytuacji do prezentowania przez dzieci właściwych postaw;
- wspólne z dziećmi analizowanie niewłaściwych zachowań oraz wypracowywanie sposobów ich eliminacji;
- umożliwianie dzieciom zdobywania nowych doświadczeń społecznych (min. wizyta w teatrze, bibliotece, filharmonii itp.) wskazywanie wzorców zachowań;
- organizowanie zajęć z wykorzystaniem elementów muzykoterapii, bajkoterapii, arteterapii oraz metody dramy;
- stosowanie technik relaksacyjnych z wykorzystaniem muzyki;
- omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających sytuacje konfliktowe, i ich rozwiązania;
Ewaluacja programu:
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
- plany pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej, zapisy w dziennikach;
- arkusze obserwacji pedagogicznych dzieci, obserwacje diagnozujące;
- dokumentacja realizacji projektów własnych;
- ankiety ewaluacyjne dla nauczycieli.
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
- ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami;
- protokoły zebrań z rodzicami;
- informacja zwrotna od rodziców – rozmowy indywidualne;
- kronika przedszkolna.
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby.
- zaspakajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
- zapewnienia zdrowych i zbilansowanych posiłków;
- rozbudzania ciekawości i aktywności poznawczej poznawania otaczającej go rzeczywistości;
- kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
- decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań;
- poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
- zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
- szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
- okazywać szacunek osobom dorosłym;
- stosować zwroty grzecznościowe;
- nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
- zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
- nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy same nie ma na nią ochoty;
- po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
- umieć dzielić się z kolegami zabawkami;
- zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
- nie przeszkadzać odpoczywającym;
- poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ
Chcemy:
- pomagać sobie wzajemnie;
- być uprzejmi;
- bawić się zgodnie;
- szanować własność innych;
- słuchać poleceń dorosłych;
- dbać o książki i zabawki;
- dbać o czystość i porządek;
- szanować pracę innych;
- okazywać, co myślimy i czujemy;
Nie możemy:
- bić, popychać i wyrządzać krzywdy innym;
- przezywać i wyśmiewać innych;
- przeszkadzać innym w zabawie i w pracy;
- niszczyć efekty pracy innych;
- krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć;
- niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu;
- oddalać się od grupy podczas wyjść w teren.
SPOSOBY PROMOWANIA WŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA
ORAZ OKAZYWANIA DEZAPROBATY DLA ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH
Formy nagradzania i wyróżniania:
- nagradzanie uznaniem, pochwałą;
- wyrażenie aprobaty w obecności rodziców;
- obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększenie zakresu jego samodzielności;
- przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
- emblematy uznania (np. słoneczka, uśmiechnięte buźki).
Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:
- rozmowa z dzieckiem, wyjaśnienie;
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku, aby je skłonić do autorefleksji;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju;
- modelowanie zachowania – empatia;
- odsunięcie od zabawy – kącik ciszy.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Grupa 3 – latków
Cel: Przystosowanie dzieci do życia w nowym środowisku oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- ma poczucie bezpieczeństwa;
- stosuje się do najważniejszych zasad i zwyczajów obowiązujących w zabawie i we wzajemnym współżyciu;
- ma dużo swobody – potrafi dostrzec konsekwencje swojego zachowania;
- potrafi samodzielnie decydować o wyborze zabawki, podejmując z pomocą nauczyciela różnorodną aktywność zgodnie ze swoimi zainteresowaniami;
- współdziała z osobą dorosłą w prostych czynnościach samoobsługowychi porządkowych;
- uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela indywidualnie lub w małych grupach;
- stara się ufnie i bezpośrednio odnosić do osób dorosłych.
Grupa 4 – latków
Cel: Dziecko czynnie poznaje życie w grupie i znajduje w niej swoje miejsce.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- zna zasady dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi i przestrzega ich;
- potrafi wyrazić swoje potrzeby w kontaktach z dorosłymi i innymi dziećmi;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia u siebie i innych, wie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia;
- sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, współdziała z rówieśnikami;
- nie okazuje zdziwienia wobec dzieci z ułomnościami;
- otacza opieką nowoprzybyłych do grupy kolegów;
- planuje własne działania, gromadzi informacje o sobie;
- potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.
Grupa 5 – latków
Cel: Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami i najbliższym środowiskiem.
EFEKTY DZIALAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- radzi sobie z własnymi emocjami, właściwie reaguje na przejawy emocji u innych;
- zna swoje upodobania, zainteresowania, poszukuje form aktywności dla ich rozwijania;
- potrafi wyrazić słowami swój problem, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela zdecydować, jak go rozwiązać;
- wyraża się w jasny i zrozumiały dla otoczenia sposób i potrafi wysłuchać wypowiedzi innych;
- współdziała w zespole podczas zabaw, czynności i prac porządkowych;
- potrafi wykorzystać swoją wiedzę w zaspakajaniu aktywności poznawczej i rozwoju swoich zainteresowań;
- współdziała z dorosłymi w opiekowaniu się młodszymi dziećmi;
- próbuje samodzielnie rozwiązać konflikty zgodnie z ustalonymi normami postępowania;
- rozumie wartość koleżeństwa, dobroci, uczciwości, obowiązkowości;
- przeciwstawia się objawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania.
Grupa 6 – Latków
Cel: Rozwijanie samooceny, samokontroli w zakresie doskonalenia i modyfikowania swojego nastawienia do siebie i innych.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- rozumie, jak odnosić się do innych i okazywać szacunek;
- potrafi być samodzielne, aktywne, obowiązkowe w podejmowaniu czynności samoobsługowych, prac użytecznych na rzecz grupy i przedszkola;
- potrafi rozróżniać i wartościować normy i zasady dobrego i złego postępowania własnego i kolegów;
- umie ponieść odpowiedzialność za swoje postępowanie i podejmować słuszne decyzje;
- nawiązuje poprawne kontakty z innymi ludźmi, potrafi jasno wyrażać swoje myśli i potrzeby;
- rozwija zainteresowania pięknem i bogactwem kraju ojczystego;
- okazuje szacunek dla pracy wszystkich pracowników przedszkola;
- jest świadome wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci oraz konieczności poszanowania cudzej wartości na podstawie przykładów z życia grupy, literatury, itp.;
- przestrzega zasad dobrego zachowania.
- ma właściwy emocjonalny stosunek do kultury regionalnej, zabytków Wrocławia, jego przeszłości, teraźniejszości, do miejsc pamięci narodowej i bohaterów narodowych;
- zna znaczenie wytworów kultury narodowej i wybranych tradycji narodowych i regionalnych (legendy, zwyczaje, obyczaje, stroje, tańce);
- ma właściwy stosunek do symboli narodowych;
- jest tolerancyjne;
- zna i doświadcza różnorodnych sposobów komunikowania się z ludźmi i zdobywania informacji w sposób werbalny i pozawerbalny;
- jest otwarte i aktywne w stosunku do ludzi i świata.
|
||
6:30 – 8:30 | Schodzenie się dzieci. Swobodne zabawy dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela. Praca indywidualna z dzieckiem. |
|
|
||
8:30 – 9:00 | Śniadanie | |
|
||
9:00 – 11:00 | Zajęcia i zabawy dydaktyczne inspirowane przez nauczyciela. Spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze. |
|
|
||
11:00 – 11:30 | II Śniadanie | |
|
||
11:30 – 13:00 | Dzieci 3-letnie: odpoczynek, słuchanie baśni i muzyki relaksacyjnej. Pozostałe grupy: zabawy na świeżym powietrzu, spacery, zabawy dowolne inspirowane własną aktywnością i zainteresowaniami dzieci, zajęcia dodatkowe. |
|
|
||
13:30 – 14:00 | Obiad | |
|
||
14:00 – 17:15 | Zabawy rozwijające inwencję własną, umiejętności społeczne. Swobodna aktywność dziecka np.: plastyczna, konstrukcyjna, teatralna. Praca indywidualna z dzieckiem. Gry i zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym. |
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Pełna wersja dokumentu do pobrania ze stron Dzinnika Ustaw RP => PODSTAWA PROGRAMOWA 2017